نویسندگان:
محمدحسین شریفی ساعی1 ، حمیرا قربانیان2 .1دانشگاه تهران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به فضای مجازی با رفتار تکانشی و سازگاری اجتماعی دانش اموزان دختر پایه نهم شهر مشکین دشت بود روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم شهر مشکین دشت در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بود که شامل ۴۵۰ نفر بودند افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از بین ۲ مدرسه دوره اول متوسطه و از هر مدرسه سه کلاس پایه نهم به صورت تصادفی انتخاب و باتوجه به جدول مورگان تعداد ۲۰۵ نفر از کسانی که داوطلب به شرکت در پژوهش بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت ، سازگاری اجتماعی، مقیاس تکانشگری پاسخ دادند تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS ۲۴ استفاده شد یافته ها نشان داد که اعتیاد به فضای مجازی با رفتار تکانشی رابطه مثبت و معناداری دارد همچنین که اعتیاد به فضای مجازی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری دارد در نتیجه مشاوران مدرسه میتوانند برای حل مشکلات اعتیاد به فضای مجازی دانش آموزان به سازگاری اجتماعی و رفتار تکانشی آنها توجه کنند