نویسندگان:
على رضا باریکلو1 ، زهرا اسداللهی2 .1دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر میزان استرس رقابت در کنکور و نشانگان فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان سال آخر متوسطه پایه ۱۲ بود روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر کنکوری پایه دوازدهم شاغل به تحصیل در منطقه ۲ مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بود که تعداد کل آن ها ۳۵۰۰ نفر است با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد ۴۰ نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه گواه جایگزین شدند برای گروه آزمایش جلسات آموزش ایمن سازی در برابر استرس طی ۸ جلسه گروهی به صورت هفتگی برگزار شد گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند هردو گروه به پرسشنامه های پژوهش در مرحله پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند برای جمع آوری داده از سیاهه فرسودگی تحصیلی و پرسشنامه استرس استفاده شد روش تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل کوواریانس بود و با نرم افزار SPSS ۲۴ انجام شد یافته ها نشان دهنده اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر کاهش استرس رقابت در کنکور و نشانگان فرسودگی تحصیلی در گروه آزمایش بود در نتیجه میتوان گفت که مشاوران مدارس برای کاهش مشکلات استرس و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان میتوانند از تکنیک های آموز ایمن سازی در برابر استرس استفاده کنند