نویسندگان:
سیدمحمد سید میرزایی1 ، حمید حسینی2 ، مهدیه هاشمی3 ، محمدناصر خزاعی پور4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور بیرچند
3دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد بیرچند
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ذهن آگاهی و تاب آوری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نهبندان بود روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود جامعه موردنظر در پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه شهر نهبندان بود نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان ۳۲۸ نفر ۲۰۰نفر متوسطه اول و ۱۲۸ نفر متوسطه دوم می باشد که این تعداد افراد با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز ۲۰۰۴ ، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران ۲۰۰۶ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون و پیرسون استفاده شد یافته: یافته های پژوهش نشان داد بین ذهن آگاهی و تاب آوری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نهبندان رابطه وجود دارد