نویسندگان:
مصطفی ظهیرینیا1 ، حمید حسینی2 ، مهدیه هاشمی3 ، محمدناصر خزاعی پور4 .1دانشگاه هرمزگان
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور بیرچند
3دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد بیرچند
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ذهن آگاهی، تاب آوری و توانایی شناختی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نهبندان بود روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود جامعه مورد نظر در پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه شهر نهبندان بود نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان ۳۲۸ نفر ۲۰۰ نفر متوسطه اول و ۱۲۸ نفر متوسطه دوم می باشد که این تعداد افراد با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران ۲۰۰۶ و پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی ۱۳۹۲ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون و پیرسون استفاده شد یافته: یافته های پژوهش نشان داد بین ذهن آگاهی و توانایی شناختی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نهبندان رابطه وجود دارد