نویسندگان:
وحید قاسمی1 ، سکینه بیات مقدم2 .1دانشگاه اصفهان
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و تحمل ناکامی با خودکارآمدی تحصیلی در دختران دوره دوم متوسطه مراجعه کننده به مراکز بهداشت منطقه شمیرانات تهران بود روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است جامعه آماری شامل دختران دوره دوم متوسطه مراجعه کننده به مراکز بهداشت منطقه شمیرانات تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۳ است باتوجه به جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی داوطلبانه تعداد ۲۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های تحمل ناکامی، خودکارآمدی تحصیلی، دلبستگی به والدین پاسخ دادند تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS ۲۲ انجام شد یافته ها نشان داد که خودکارامدی تحصیلی با سبک دلبستگی اعتماد و ارتباط رابطه مثبت و معناداری دارد همچنین خودکارامدی تحصیلی با سبک دلبستگی بیگانگی رابطه منفی و معناداری دارد تحمل ناکامی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد در نتیجه میتوان گفت مشاوران مدرسه میتوانند برای حل مشکلات خودکارآمدی تحصیلی و تحمل ناکامی دانش آموزان به سبک دلبستگی والدین توجه کنند