نویسندگان:
مژده کیانی1 ، زمرد چناری2 ، معصومه ضمیری فر3 .1دانشگاه پیام نور
2استادیار دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا اهواز واحد اروند آبادان
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند، آبادان، ایران
چکیده فارسی: پیشرفت و هرگونه تحول اساسی در جامعه مستلزم متحول شدن نظام آموزشی آن جامعه است و محور اصلی پیشرفت در هر نظام آموزشی، کیفیت عملکرد معلم می باشد بر این اساس تعیین قواعد اخلاقی برای حرفە معلمی امری ضروری و لازم است بنابراین هدف پژوهش حاضر، آن است که ابتدا از دیدگاه مفهومی، اخلاق حرفه ای معلمان و تاریخچه تغییرات آن را به صورت کلی مورد واکاوی قرار داده و سپس مولفه ها و اصول اخلاق معلمی را مورد بررسی قرار دهد روش پژوهش توصیفی_مروری و روش گردآوری اطلاعات، مرور شواهد با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعه و تحلیل داده ها بوده است یافته های این پژوهش نشان داد که ایفای مسوولیت در جامعه مستلزم رعایت جنبه های اخلاقی بسیاری است معلمی نیز حرفه ای است که اصولا ماهیت اخلاقی دارد و معلمان باید در جهت مسئولیتی که در قبال خود، خدا، دانش آموزان و حرفه خود دارند، با مفهوم و اصول و مولفه های اخلاق حرفه ای معلمی آشنا شده و نسبت به رعایت آن ها اهتمام بورزند