نویسندگان:
زینب صداقت1 ، حسن آزمند2 ، فهیمه محبوب3 ، سمیه احمدی4 ، زهرا فیوج زاده5 .1پژوهشگر
2کارشناسی ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی
3کارشناسی الهیات دانشگاه پیام نور
4سطح سه کارشناسی ارشد فقه و اصول
5آموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان راز و جرگلان
چکیده فارسی: در محیط های آموزشی، غیبت مکرر یکی از مسائلی است که به طور مداوم بررسی و مورد توجه قرار می گیرد غیبت یادگیرندگان، به خصوص زمانی که به صورت مکرر و مداوم رخ می دهد، می تواند پیامدهای جدی برای روان و اجتماعی فرد و جامعه داشته باشد این مقاله به بررسی آسیب شناسی اجتماعی و روانی پدیده غیبت های مکرر در یادگیرندگان می پردازد تداوم غیبت در یادگیرندگان می تواند به شدت تاثیرگذار باشد و می تواند عواقبی جدی برای آن ها و جامعه به وجود آورد درک عواقب اجتماعی و روانی این پدیده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این موضوع می تواند به تضعیف خود اعتمادی، افزایش اضطراب و افسردگی، اختلالات رفتاری و عدم پیوستگی تحصیلی در یادگیرندگان منجر شود بنابراین، تجسم و توجه به این مسئله اجتماعی ضروری است تا راهکارهای مناسب برای پیشگیری و مداخله ارائه شود این مقاله به بررسی تاثیرات اجتماعی و روانی غیبت های مکرر در یادگیرندگان می پردازد با توجه به اهمیت این مسئله و آثار آن بر روان و اجتماع، این پژوهش به بررسی علل، عواقب و راهکارهای مداخله و پیشگیری از غیبت مکرر در یادگیرندگان می پردازد