نویسندگان:
زهرا فدایی1 ، حسن سپهوند2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: آموزش مبتنی بر مسئله یک رویکرد آموزشی است که بر اساس حل مسائل و وظایف واقعی، هم افزایی بین معلم و دانش آموز را ترویج می کند این رویکرد بر تشویق دانش آموزان به فعالیت در محیط های معمول زندگی و کسب تجربیات واقعی تاکید دارد در این روش، معلم به عنوان راهنما و مشاور به دانش آموزان کمک می کند تا با روش های تفکر خودشان به حل مسائل بپردازند از جمله ویژگی های کلیدی این رویکرد، ارتباط معنادار معلم و دانش آموز، تعامل فعال دانش آموزان در فرآیند یادگیری و توجه به نیازهای شخصی و اجتماعی آنان است در این رویکرد، تمرکز بر روی مسائل و وظایف واقعی و کاربردی است که از دانش آموزان می خواهد تا مفاهیم را در زمینه هایی مانند علوم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات به کار ببرند این روش نه تنها مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله را تقویت می کند، بلکه ارتباطات میان فردی، همکاری، و خلاقیت را نیز تقویت می کند از دیدگاه معلم، این رویکرد نیازمند تسلط بر روش های تفکر انتقادی و مهارت های راهنمایی و مشاوره است او باید قادر باشد دانش آموزان را در انتخاب و مطالعه مسائل مختلف هدایت کند و آنان را در فرآیند حل مسائل پشتیبانی کند برای فهم عمیق تر موضوع تلاش گردیده است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به ابعاد این موضوع پرداخته شود