نویسندگان:
حمیدرضا عریضی سامانی1 ، الهام شکاری2 .1دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر پریشانی روانشناختی، نشخوار فکری در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مقطع متوسطه اول شهر ماهشهر موثر است انجام شد پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر ماهشهر که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بود، که از بین آنها با روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی ۲۰ نفره و یک گروه کنترل ۲۰ نفری در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پریشانی روانشناختی، نشخوار فکری استفاده شد دادهها در دو سطح آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و استنباطی آزمون پیشفرض آمار پارامتریک و آنالیز کوواریانس با نرم افزار آماری SPSS نسخه انجام شد برای گروه آزمایش ۵ جلسه هفتگی هر جلسه ۹۰ دقیقه برنامه درمان شناختی رفتاری اجرا شد نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری بر پریشانی روانشناختی در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی موثر است درمان شناختی رفتاری بر نشخوار فکری در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی موثر است