نویسندگان:
جعفر میرزایی1 ، زهرا سید ابراهمیان2 .1بیمارستان روانپزشکی صدر
2دانشجوی کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: شادی و نشاط از دیرباز اهمیت کلیدی در مناسبات اجتماعی و فرهنگی جوامع داشته است اهمیت این موضوع در دوران معاصر از یک سو به دلیل تحولاتی که عموما تحت تا یر زندگی ماشینی منجر به نابسامانی های اجتماعی و روانی از جمله اضطراب و افسردگی و سایر بیمارهای روانی شده است بیش از پیش خود را نشان می دهد از سوی دیگر نیز می توان گفت توسعه پایدار کشورها در گرو شادی پایدار است و شادی پایدار برای یک نسل میسر نمی شود مگر این که افراد در یک مدرسه شاد شاد بودن و شاد زیستن را بیاموزند و تجربه کنند بر این اساس مسئله شادی و نشاط در نظام آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی این نظام که عموما با پرورش نسل های آتی جامعه سروکار دارد از اهمیتی ویژه و نقشی بی بدیل برخوردار است به عبارت دیگر نظام آموزشی و مدرسه به عنوان یک نهاد می توانند همچون بستری برای به وجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی برای شاداب نمودن جامعه عمل کنند اگر در نهاد مدرسه شادی و شوق زندگی جریان پیدا کند این مسئله بر جامعه نیز تاثیر گذار خواهد بود