نویسندگان:
مهربان پارسامهر1 ، علی زمان صابری پور2 ، فرزین مولایی3 ، علی اندیشه4 .1دانشگاه یزد
2کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز اهواز
3آموزگار اداره آموزش و پرورش ناحیه۳ اهواز
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده فارسی: در محیط آموزشی، اعتماد به نفس دانش آموزان نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی و رشد شخصی آن ها دارد معلمان به عنوان راهنماهای اصلی در این فرآیند، نقش بسیار مهمی در ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان دارند این مقاله به بررسی نقش محوری معلمان در ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان می پردازد ابتدا، مفهوم اعتماد به نفس و اهمیت آن برای موفقیت تحصیلی و رشد شخصی دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد سپس، نقش محوری معلمان در تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، از جمله ارتباط مثبت، بازخورد سازنده، ایجاد محیط های امن و حمایت از تفکر مثبت همچنین، به بررسی ابزارها و راهکارهایی که معلمان می توانند برای ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان استفاده کنند، پرداخته می شود در نهایت، اثرات مثبت ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان توسط معلمان بر رشد تحصیلی و رفتاری آن ها بررسی می شود و پیشنهاداتی برای توسعه این فرآیند در محیط های آموزشی ارائه می شود