نویسندگان:
فائزه دیوبند1 ، عاطفه بهارمست2 ، فاطمه حسین بر3 ، زهرا هرمزی سرجو4 ، سارا دهواری5 .1دانشگاه یزد
2کارشناسی آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان
3کارشناسی مدیریت کسب و کار دانشگاه ولایت ایرانشهر
4کارشناسی آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان
5کارشناسی آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان
چکیده فارسی: در سال های اخیر، اهمیت ارتقای فضای مثبت در محیط های آموزشی، به ویژه مدارس، توسط محققان و ارگان های آموزشی بیش از پیش تاکید شده است فضای مثبت در مدارس، به محیطی اشاره دارد که از نظر روابط بین افراد، ساختارها، و احساسات، احساس امنیت، پذیرش، احترام، و ارزش های اجتماعی تقویت شده است این فضا می تواند بر روی رفتار و عملکرد دانش آموزان تاثیر مستقیمی داشته باشد و در پیشرفت تحصیلی آنان تاثیرگذار باشد تحقیقات نشان می دهند که دانش آموزانی که در محیط های مدرسه با فضای مثبت و حمایت آمیز رشد می کنند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند، احساس بهتری از خود دارند، و از لحاظ روانی و اجتماعی سالم تر هستند بنابراین، توسعه و ارتقاء فضای مثبت در مدارس، به عنوان یک اولویت اساسی در طراحی سیاست ها و برنامه های آموزشی مطرح شده است با این حال، هنوز تعیین و ارزیابی کارایی و تاثیربخشی برنامه ها و راهکارهایی که برای ایجاد فضای مثبت در مدارس ارائه شده است، چالش بزرگی است عدم وجود یک معیار قابل قبول و دقیق برای ارزیابی فضای مثبت مدرسه، باعث می شود که این فرایند پیچیده تر و چالش برانگیزتر شود در این مقاله، به بررسی اهمیت فضای مثبت در محیط های مدرسه و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می پردازیم همچنین، مسائل و چالش های موجود در ارزیابی فضای مثبت در مدارس را بررسی کرده و راهکارهایی برای ایجاد معیارهای قابل قبول و کارآمد برای این ارزیابی ارائه می دهیم این پژوهش به منظور افزایش فهم عمیق تر درباره نقش مهم فضای مثبت در مدارس و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است