نویسندگان:
عباس متولی پور1 ، فرشته رسولی نژاد2 .1دانشگاه تهران
2مدیر واحد آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ تهران
چکیده فارسی: آموزش ابتدایی به عنوان پایه ای ترین دوره تحصیلی، نقشی کلیدی در شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموزان ایفا می کند در این دوره، نه تنها آموزش دروس و مفاهیم علمی حائز اهمیت است، بلکه پرورش مهارت های اجتماعی، نوآوری و انگیزه درونی نیز از ضرورت های انکارناپذیر می باشد متاسفانه، نظام های آموزشی سنتی غالبا بر رویکردهای منفعلانه و مبتنی بر حفظیات تمرکز دارند و توجه کافی به پرورش نوآوری و انگیزه درونی دانش آموزان نشان نمی دهند این امر، منجر به بی علاقگی، افت تحصیلی و عدم تمایل به یادگیری در دانش آموزان می شود استفاده از استراتژی های یادگیری مشارکتی، راهکاری موثر برای برطرف کردن چالش های ذکر شده و ارتقای کیفیت آموزش در دوره ابتدایی است این رویکرد با تاکید بر تعامل و همکاری بین دانش آموزان، فرصتی برای بروز نوآوری، تبادل ایده ها و افزایش انگیزه درونی آنها فراهم می کند در این مقاله، به بررسی استراتژی های یادگیری مشارکتی و نقش آنها در تقویت انگیزه و نوآوری در دانش آموزان ابتدایی می پردازیم پس از ارائه تعریفی از یادگیری مشارکتی و بیان مزایای آن، به معرفی برخی از استراتژی های رایج در این می پردازیم در ادامه، به بررسی شواهد و یافته های علمی در خصوص اثربخشی این استراتژی ها بر انگیزه و نوآوری دانش آموزان می پردازیم