چکیده فارسی: همانطور که استفاده از هوش مصنوعی در نظام های آموزشی دنیا در حال رشد است، سوالاتی در مورد تاثیر بالقوه آن بر یادگیری، مهارت حل مسئله و خلاقیت مطرح می شود این پژوهش باهدف «بررسی اثربخشی آموزش استفاده از هوش مصنوعی بر مهارت حل مسئله و تفکر خلاق در دانش آموزان» انجام گرفت روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی بود، جامعه آماری را دانش آموزان پایه هفتم و هشتم شهر یزد تشکیل دادند، به منظور انجام تحقیق با نمونه گیری در دسترس دو گروه ۳۰ نفری تحت عنوان گروه آزمایش و کنترل موردبررسی قرار گرفتند ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد، سپس مداخلات آموزشی برای گروه آزمایش طی ۸ جلسه یک ساعته اجرا شد در طی این دوره، گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی دریافت ننمود پس از اتمام دوره آموزشی در هر دو گروه پس آزمون اجرا شد ابزار گردآوری داده ها آزمون تفکر خلاق تورنس ۱۹۷۴ فرم ب تصویری و پرسشنامه مهارت حل مسئله کسیدی و لانگ ۱۹۹۶ بود و داده های کسب شده، با نرم افزار spss نسخه ۲۴ و آماره تحلیل کوواریانس مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد ۴/۲۸ درصد از کوواریانس نمرات پس آزمون تفکر خلاق و ۴/۴۲ درصد از کوواریانس نمرات پس آزمون مهارت حل مسئله ناشی از دوره آموزشی هوش مصنوعی بوده است P<۰ ۰۵ بنابراین، هوش مصنوعی در حوزه آموزش می تواند اثرات مثبت بسیاری را در پی داشته باشد، و نظام آموزشی ما نیز باید همسو با سایر نظام های آموزشی دنیا، زمینه ها و بستر لازم برای استفاده از هوش مصنوعی را در مدارس و کلاس درس فراهم سازد کلیدواژه ها: