نویسندگان:
محمود احمدپورداریانی1 ، سمانه زیبنده2 .1دانشگاه تهران
2کارشناسی فیزیک دانشگاه پیام نور شیراز آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز
چکیده فارسی: روش های متعددی برای ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی وجود دارد، هر کدام با مزایا و معایب خاص خود انتخاب روش مناسب برای ارزشیابی نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند سن دانش آموزان، سطح تحصیلی، موضوع درسی و اهداف یادگیری است استفاده از روش های متنوع و متناسب با سن و سطح یادگیری دانش آموزان ابتدایی، تصویری جامع از پیشرفت آنها ارائه می دهد این امر به معلمان کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف دانش آموزان را به طور دقیق شناسایی کرده و برنامه های آموزشی را به طور موثرتری طراحی و اجرا کنند انتخاب روش های مناسب ارزشیابی برای دانش آموزان ابتدایی، نقشی اساسی در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ایفا می کند با استفاده از ابزارها و تکنیک های متنوع، معلمان می توانند به درک عمیق تری از نیازها و توانایی های هر دانش آموز دست پیدا کنند و به آنها در مسیر یادگیری و پیشرفت تحصیلی شان کمک کنند در این مقاله، به بررسی مفهوم ارزشیابی، اهداف و انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی، مزایا و معایب هر روش، و کاربردهای آنها در زمینه های مختلف آموزشی پرداخته می شود