نویسندگان:
محمدعلی شمس1 ، نرگس اصانلو2 .1دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشجویی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز زنجان
چکیده فارسی: هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی تعهد و پذیرش بر اشتیاق تحصیلی و خودشکوفایی در نوجواناندختر شهرستان خدابنده بود پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعهآماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان خدابنده در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲بودند که از بین آنها ۳۰ نفر واجد شرایط به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد این افراد به صورت تصادفی در دوگروه ۱۵ نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند هر دو گروه به پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دریک و همکاران ۲۰۰۴ وپرسشنامه خود شکوفایی اسماعیل خانی و نجاریان ۱۳۷۸ پاسخ دادند گروه آزمایش به صورت گروهی آموزش تعهد وپذیرش را در ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای در دو ماه دریافت کرد و گروه گواه آموزشی ندید تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزارSPSS نسخه ۲۴ و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد نتایج نشان داد آموزش تعهد و پذیرش منجر به افزایشاشتیاق تحصیلی ۰۱ / ۰ > p و خودشکوفایی ۰۱ / ۰ > p در دانش آموزان شد یافته های پژوهش نشان داد مهارتهای تعهدو پذیرش به طور موثری باعث بهبود اشتیاق تحصیلی و خودشکوفایی دانش آموزان شده است نتایج این پژوهش ضرورتکاربرد آموزش مهارتهای تعهد و پذیرش را در بهبود ویژگی های روان شناختی اجتماعی تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان می سازد