نویسندگان:
امیرحسن نیازپور1 ، مینا دهقانی2 ، امین ملازهی3 ، حسین دامنی4 .1دانشگاه شهیدبهشتی
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحدرسالت ایرانشهر ، دانشگاه فرهنگیان، سیستان وبلوچستان، ایران
3دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
4دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
چکیده فارسی: اختلال در ریاضیات اساسا عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشیکه از کسی انتظار می رود مهارتهای مربوط به حساب از طریق آزمون های میزان شده فردی ارزیابی می شود فقدان تواناییمورد انتظار در ریاضی با عملکرد تحصیلی با فعالیت های روزمره تداخل می کند، و مشکلات مربوط به آن دامنه وسیعی را دربر خواهد گرفت اصطلاحات قبلی برای این اختلال عبارتند از: سندروم گرستمن، محاسبه پریشی، اختلال مادرزادی در حساب،اختلال در ریاضیات تا سال ۱۹۸۰ به عنوان یک اختلال روان پزشکی شناخته نمی شد، با انتشار سومین ویرایش راهنمای آماریو تشخیصی در سال ۱۹۸۰ ،این اختلال بعنوان یک مشکل روان پزشکی طبقه بندی شده همه دانش آموزان دچار ناتوانی هاییادگیری در درک مفاهیم عددی دچار مشکل نمی شوند در واقع حتی برخی از دانش آموزانی که ناتوانی های شدیدی در زمینهی خواندن دارند، به خوبی از عهده ی ریاضیات بر می آیند و استعداد زیادی در زمینه تفکر کمی از خود نشان می دهند تشخیص و درمان ناتوانی در ریاضیات نسبت به مشکلات ناشی اذیت ناتوانی های خواندن، توجه بسیار کمتری را به خود جلبکرده است در اتاق های مرجع حل مشکل یک سوم اذیت زمان آموزشی صرف آموزش ریاضی می شود کارونتر ۱۹۸۵ اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن آسیب جدی به زندگیحال و آینده کودک وارد می کند