نویسندگان:
محمود نجفی1 ، فاطمه حسن نسب2 .1دانشگاه سمنان
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد و از نظر هدف جزء تحقیقاتکاربردی است که به صورت مقطعی در سال ۹۹ ۱۳۹۸ انجام شد و محقق به بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقیبر مسئولیت اجتماعی در بین دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر بهبهان پرداخت جامعه آماری شامل کلیهی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل شهر بهبهان در سال تحصیلی ۹۹ ۱۳۹۸ بود که از طریقنمونه گیری خوشه ای تصادفی ۴۰ نفر به صورت نمونه انتخاب شده و جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه استانداردمسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان کردلو، ۱۳۹۳ استفاده شد بعد از آن دانش آموزان همگن سازی شده وبه دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند سپس گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه یک ساعته تحت آموزش مولفههای هوش اخلاقی بر مبنای فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرارگرفتند؛ و در پایان آموزشمجددا پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد هر متغیر در قالب جداول و شاخص های آماری توصیف و سپس برایآزمون فرضیه های پژوهش به وسیله نرمافزار SPSS و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از بخش آمار توصیفی از دوشاخص میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون همبستگی و آزمون های t مستقل و وابسته استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنیداری وجود داشته است