نویسندگان:
فاطمه انصارینژاد1 ، امین ملازهی2 ، حسین دامنی3 ، محدثه محمدی4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد رسالت ایرانشهر، دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده فارسی: در این پژوهش به بررسی رابطه انگیزش درونی و بیرونی با عزت نفس دانش آموزان شهرستان سراوان عشایر می پردازیم و باروش طبقه ای و کتابخانه ای و پیمایشی کیفی؛ کمی با حجم و تصادفی ساده از بین جامع دانش آموزان آن دوره در شهر راانتخاب کرده و مورد مطالعه قرار گرفته اند برای گردآوری داده ها با استفاده از روشهای آماری همبستگی استفاده میشد کهبرای تجزیه و تحلیل داده های آماری به کار گرفته میشد یافته های پژوهش نشان میدهد که بین انگیزش درونی و بیرونی دانشآموزان با عزت نفس آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که انگیزشدرونی و بیرونی بین دختران و پسران تفاوت چندانی وجود ندارد به طوری که رابطه انگیزش درونی و شادی در دانش آموزاندختر قویتر است دانش آموزان میتوانند از طریق برنامه های آموزشی و مشاورهای مدرسه جهت تقویت انگیزه درونی و بیرونیخود اقدام نمایند و طبق نتایج به دست آمده بالا بودن روحیه تاشگری و عزت نفس دانش آموزان و انگیزه و علاقه در یادگیریدر بین دانش اموزان از اهمیت بالایی برخوردار است