نویسندگان:
شرمین روبنزاده1 ، امین ملازهی2 ، حسین دامنی3 ، اسرا آرام4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد رسالت ایرانشهر، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده فارسی: مدیریت کلاس یکی از مهم ترین مهارت های معلمی است که بر انگیزش و تربیت دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد معلمان با مدیریت صحیح کلاس می توانند محیطی امن و حمایت گر برای یادگیری ایجاد کنند و از این طریق، انگیزهدانش آموزان برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را افزایش دهند انگیزه عاملی مهم در موفقیت تحصیلی دانشآموزان است دانش آموزانی که انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند با پشتکار و تلاش بیشتری به یادگیریمی پردازند و در نتیجه، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت مدیربت کلاس می تواند از طربق عوامل مختلفی بر انگیزش دانش آموزان تاثیر بگذارد این عوامل عبارتند از: ایجاد نظم و انضباط: نظم و انضباط کلاسی، زمینه لازم برای یادگیری را فراهم می کند دانش آموزانی که در کلاسدرس احساس امنیت می کنند و می دانند که معلم به قوانین کلاس پایبند است، با انگیزه بیشتری به بادگیری می پردازند ایجاد جو مثبت و حمایت گر: جو مثبت و حمایتگر کلاسی احساس ارزشمندی و شایستگی را در دانش آموزانتقوبت می کند و به آنها انگیزه می دهد تا با تلاش بیشتر به موفقیت برسند دکتر محمدعلی نجفی ۱۳۹۵ ارائه پاداش و تشویق: پاداش و تشویق یکی از بهترین راه های تقوبت انگیزه دانش آموزان است معلمان می توانند با ارائه پاداش های مناسب دانش آموزان را به پادگیری بیشتر و بهتر تشویق کنند در مجموع، می توان گفت که مدیریت کلاس، نقش مهمی در انگیزش و تربیت دانش آموزان دارد معلمان با کسبمهارت های مدیریت کلاس می توانند محیطی امن و حمایت گر برای بادگیری ایجاد کنند و از این طریق به موفقیتتحصیلی و تربیتی دانش آموزان کمک کنند