نویسندگان:
سیدمحسن ابراهیمی1 ، امین ملازهی2 ، حسین دامنی3 ، نرگس حسین بر4 .1دانشگاه علوم پزشکی تهران
2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
4دانشجوی کارشناسی ،آموزش ابتدایی،واحد رسالت،دانشگاه فرهنگیان ،سیستان و بلوچستان،ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر میزان مهارت استدلال دانش آموزان پسر بود روش پژوهشاز نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون با پس آزمون با گروه کنترل بود جامع آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتداییشهر ایرانشهر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۳ بودند از روش نمونه گیری چند مرحله ای با حجم مناسب از دانش آموزان پایهپنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند پیش آزمون استدلال نیوجری ۲۰۰۰ در هر دو گروه آزمایشی و کنترل توسطپژوهشگر اجرا شد کار اصلی تدریس در گروه کنترل به عهده معلم کلاس بود اما برای تدریس در گروه آزمایش از برنامه فلسفهبرای کودکان توسط پژوهشگر استفاده شد