نویسندگان:
بهرام صالح صدقپور1 ، امین ملازهی2 ، حسین دامنی3 ، رضوانه رضازهی4 .1دانشگاه شهید رجایی
2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد رسالت ایرانشهر ، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر مطالعه کتاب های داستان در پیشرفت درس انشا دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستانایرانشهر صورت گرفته است بی تردید اهداف کوتاه مدت از آموزش و پرورش یاددهی خواندن و نوشتن است و اهداف بلند مدت آنکه مورد نظر صاحب نظران امر آموزش می باشد پرورش جامعه ایده آل با انسان های پایبند به اصول و ارزش های ان جامعه وهمچنین نسلی خلاق که آینده کشور به دست آنان اداره خواهد شد عسگری,۱۳۷۹ ص ۱۰۲ لذا نوشتن با همان انشا نظرمان راجلب کرده است مهم ترین هدف این تحقیق این است آیا مطالعه کتاب های داستان که در کتابخانه های کلاسی موجود است میتواند در بهبود درسی انشا دانش آموزان موثر واقع شود برای این منظور دو کلاس از پایه سوم ابتدایی را انتخاب کردیم که جمعیتآماری آن ۴۰ نفر که هر کلاس آن ۲۰ نفر می باشد نتایج نشان داد کتاب های کوچک قصه و داستان به رشد درس انشا دانشآموزان کمک می کند و تشویق وترغیب دانش اموزان به امر مطالعه کلاسی و استفاده از کتابخانه ی کلاسی به رشد درس انشا دانشآموزان کمک می کند انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد او همیشه به دنبال راهی است که یک قدمپیش گذارد و گره ای از مشکلات خود بکشاید آیین مقدس اسلام، فراگیری علم و دانش را عاملی برای رشد، پویایی و تعالی جامعهبرشمرده است در دیدگاه های جدید عصر حاضر وظیفه آموزش و پرورش تنها به پایان رساندن برنامه های درسی سالانه نیست ودیگر نمی توان دانش آموزان را به چند کتاب درسی محدود کرد ذهن جست و جوگر دانش آموز پاسخ پرسش های بی شماری رااز معلم و مدرسه می خواهد ؛ برآوردن این نیاز دسترسی وافر به منابع چاپی و غیرچاپی را در کتابخانه های آموزشگاهی ایجاب میکند پژوهش ها نشان داده است که در دسترس بودن منابع غیردرسی ارتباط مستقیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد دراین زمینه، بنا بر مقتضیات، هر جا که منابع و مواد آموزشی در مدرسه وجود دارد و یا به نحوی در دسترس دانش آموزان است، مردودی دانش آموزان کمتر است عسگری: ۱۳۷۹، ص ۱۰۳