نویسندگان:
اسدا... رجب1 ، امین ملازهی2 ، حسین دامنی3 ، حورالنسا قلندرزهی4 .1متخصص غدد
2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد رسالت ایرانشهر، دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی است که این فرضیه عبارت است از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد پرخاشگری یک حالت تهاجمی است که ممکن است مشکلات و مسائل خاص خود را به همراه داشته باشد نظریه یادگیری اجتماعی بر این حقیقت تاکید دارد که رفتار برخاشگرانه مانند دیگر رفتارهای اجتماعی آموخته می شود روانشناسان ا جتماعی پافشاری می کنند که پرخاشگری یک رفتار اجتماعی است که در نتیجه پاداش و تنبیه و نیز از طریق تقلید از الگوها آموخته می گردد نمونه آن در کودکی دیده می شود برای به دست آوردن چیزی پابه زمین می کوبد و داد و فریاد می کند تا چیزی را که می خواهد به دست آورد که از پرخاشگری پاداش می بیند، به همین دلیل از لحاظ اجتماعی پرخاشگری، نه تنها قابل آموزش بلکه قابل پیشگیری و کنترل است پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی اجتماعی است افزایش شیوه افسردگی در سنین پایین تر توجه زیادی به تشخیص و درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان جلب شده است