نویسندگان:
فرشته چراغی1 ، فهیمه رجبی2 ، کبری هاشمی شبانکاره3 .1دانشگاه تربیت معلم
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور آباده، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستانآباده انجام گرفت پژوهش حاضر از نظر نوع توصیفی همبستگی از نوع معادلات ساختاری است جامعه آماری شامل کلیهدانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان آباده است که با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه ۲۲۰ نفر به عنوان نمونه انتخابشدند ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه هوش هیجانی شات، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ ، پرسشنامهنشخوار فکری خشم: این مقیاس توسط سوکودولسکی و همکاران ۲۰۰۱ بود که روایی و پایایی آنها تایید شده است تجزیهو تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و به کمک دو نرم افزار Spss۲۴ و Pls انجامشد نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تمامی فرضیه های تحقیق در مورد روابط بین متغیرهای پژوهش با۹۵ درصد اطمینان تایید شده است به بیان دقیق تر میتوان گفت، در سطح ۹۵ درصد فاصله اطمینان میتوان بیان داشتکه رابطه بین هوش هیجانی با پرخاشگری منفی و معنادار و رابطه بین نشخوار خشم با پرخاشگری مثبت و معنادار بود نتایج پژوهش نشان داد که نشخوار خشم و هوش هیجانی میتوانند پرخاشگری دانشجویان را پیش بینی کنند