نویسندگان:
نیره زمانی1 ، عباس محمدی2 ، ستاره نگهدار3 .1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد ،رشته مشاوره مدرسه ،دانشگاه پیام نور قشم ،ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآ گاهی مبتنی بر کاهش استرس بر تاب آوری و تحمل آشفتگی در دانشآموزان بود روش: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیهدانش آموزان دختر متوسطه دوم قشم در سال تحصیلی ۰۳ ۱۴۰۲ بود برای اجرای تحقیق به شیوه تصادفی چند مرحله ای ۳۰ دانش آموزانتخاب شدند و سپس در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تاب اوری کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ و پرسشنامه تحمل آشفتگی سیونز و گاهر ۲۰۰۵ بودند پس از تشکیل گروه های نمونه، بسته آموزشی ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس طی ۸ جلسه ۲ ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید پس از پایان دوره آموزشی نیز از هر دو گروه پس آزمون گرفتهشد و داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس توسط نرم افزار spss ۲۴ تجزیه و تحلیل شد یافته ها: نتایج نشان داده است که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر تاب آوری و تحمل آشفتگی دانش آموزان اثر معناداردارد p<۰/۰۱ نتیجه گیری: بنابراین بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت با استفاده از درمان روان شناختی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرسمی توان تاب آوری و تحمل آشفتگی دانش آموزان را افزایش داد و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشید