نویسندگان:
کبری جانباز فریدونی1 ، محمد اورکی2 ، فاطمه صدوقی3 ، گلنوش اثنی عشران4 ، محمدعلی یزدانی5 .1دانشگاه تربیت معلم تهران
2استاد تمام گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسالمی
4دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی
5دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسالمی
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تدریس با پیش سازمان دهنده بر توانایی های شناختی و توانایی حل مساله در دانش آموزان ششم ابتدایی بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان ششم ابتدایی دبستان ابتدایی اسدآبادی شهر کرج به تعداد ۹۵ نفر بودند نمونه آماری براساس طرح پژوهشی دو گروه ۱۵ نفری و در مجموع ۳۰ نفر بصورت در دسترس و از بین دانش آموزان داوطلب انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هایتوانایی های شناختی نجاتی ۱۳۹۲ و حل مساله توسط هپنر ۱۹۸ استفاده شد در این پژوهش پیش سازمان دهنده با استفاده پروتکل تدریس پیش سازمان دهنده ازوبل ۲۰۰۰: به نقل از کرمی پور ۱۳۹۶ انجام شده است نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنکوا در متن مانکوا نشان داد که تدریس با پیش سازمان دهنده بر حافظه p<۰/۰۱ بر کنترل مهاری و توجه p<۰/۰۱ بر تصمیم گیری p<۰/۰۱بر توجه پایدار p<۰/۰۱ ، بر شناخت اجتماعی p<۰/۰۱ بر کنترل مهاری و توجه p<۰/۰۱ بر تصمیم گیری p<۰/۰۱ بر توجه پایدار p<۰/۰۱ بر شناخت اجتماعی p<۰/۰۱ بر انعطاف پذیری p<۰/۰۱ دانش آموزان ششم ابتدایی تاثیر دارد همچنین نتایج آزمون مانکوا نشان داد تدریس با پیش سازمان دهنده بر توانایی های کلب شناختی p<۰/۰۱ و بر توانایی های حل مساله دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه ششم p<۰/۰۱ تاثیر دارد از نتایج این پژوهش می توان در راستای بهبود وضعیت توانایی های شناختی و توانایی حل مساله در دانش آموزان ششم ابتدایی با استفاده از تدریس با پیش سازمان دهنده سود جست نتایج این پژوهش نشانداد می توان از تدریس با پیش سازمان دهنده جهت بهبود توانایی های شناختی و حل مساله در دانش آموزان ششم ابتدایی استفاده کرد