نویسندگان:
ساحل ساحل نوش کیا1 ، امیر سبزی پور2 ، صبا خدادیان3 ، مریم کونانی4 ، صغری حاجی حسین لو5 .1دانشگاه علوم پزشکی تهران
2استادیار گروه علوم تربیتی – دانشگاه پیام نور – تهران – ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور
4کارشناسی ارشد زیست شناسی، آموزگار ابتدایی
5کارشناسی ارشد حقوق، آموزگار ابتدایی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای درک هزینههای رفتار بد در مدارس، با رویکرد کیفی و روش دادهبنیاد در سطح منطقه آموزش و پرورش دینور انجام شد برای دستیابی به این هدف از رویکرد پژوهش کیفی مطالعهموردی استفاده شد به منظور جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و با استفاده از روش نمونه گیریهدفمند تعداد ۴۲ نفر از معلمان و کارکنان آموزش و پرورش دینور که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ مشغول بهخدمت بوده اند انتخاب؛ از آنان مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت برای تایید درستی داده ها ازروش های مختلفی همچون: چندجانبه نگری، تطبیق توسط اعضا، مشارکتی بودن پژوهش، و بازنگری روند استفاده شد نتایج پژوهش حاضر نشان داد که منظور از رفتار بد معلمان ابعاد: سرقت زمان، مسائل اخلاقی، و مسائل مرتبط با وظایفشغلی، در الگوی ارائه شده می باشد که عوامل به وجود آورنده داخل و بیرون مدارس باعث شکل گیری آنان شده اند ودر این میان، شرایط و توان علمی معلمان و دانش آموزان و سرپرستان، عوامل جمعیت شناختی، شرایط فرهنگی، اقتضائاتمحیط مدرسه، شرایط اقتصادی، ابعاد تاثیرگذار عوامل محیطی هستند راهبردهایی هم که برای کاستن از رفتارهای بددر مدارس و هزینه ها ارائه شد شامل: بازنگری ساختاری، انگیزه، آموزش و آگاهی بخشی می باشد رفتار بد در مدارسپیامدها و عواقب زیادی برای دانش آموز، خانواده، معلم، مدرسه، در نهایت برای جامعه را در پی دارد