نویسندگان:
حسین نادعلی1 ، سیدنقی موسوی تیله بنی2 ، محمد حسین زارعی رضایی3 ، حسن عبودی4 .1دانشگاه تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی اصول و روشهای تربیت مهدوی با تاکید بر نقش معلم پرداخته است در طیف تربیتی آنچه که مورد توجهمی باشد آثاری است که شناخت امام بر فرد منتظر می گذارد انسان منتظر آن هنگام که در این مکتب غوطه ور می شود در مییابد که راه سعادت و خوشبختی انسان عشق به امام عصر و شناخت او و عمل به خواسته هایش می باشد، بنابراین تحقیق حاضر درحوزه فلسفه به مطرح کردن چگونگی و چرایی مهدویت و به دلالتهای تربیتی ناشی از شناخت این سه حوزهی مورد نظر پرداختهاست پژوهش حاضر با رویکرد فلسفی خود سعی در تبیین فلسفه مهدویت دارد و این مسئله را در سه حوزه چیستی، چرایی و چگونگیمورد بحث و بررسی قرار داده است و در نهایت نتایجی که از این سه حوزه بدست می آید، به نتایج حاصل از دلالت های تربیتی درزمینه شناخت فلسفه مهدویت پرداخته شده است و در نهایت آنچه از این پژوهش بدست می آید در دو مورد خلاصه شده است:۱ جهان نیازمند امام واحدی است که به بیان فتوای الهی بپردازد و هدف از آن حکومت عدل الهی است ۲ مسئله ی مهدویت و تحقق آن در گرو انتظاری سازنده است که نیازمند آگاهی از مسئله ی انتظار و اثرات تربیتی توسط نقشمعلم می باشد