نویسندگان:
علی معدنی پور1 ، عباس محمدی2 ، وحیده بخشی پور3 .1دانشگاه شهید بهشتی
2استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد ،رشته مشاوره مدرسه ،دانشگاه پیام نور کیش ،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی مدرسه و تاب اوری انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون پس آزمون، با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان متوسطه دوم بود که تعداد ۴۰ نفر به صورت بطورتصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه هرگروه ۲۰ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش ۱۲ جلسه بصورت دو بار در هفته تحت مداخلهدرمان شناختی رفتاری قرار گرفتند ابزار پژوهش پرسشنامه های بهزیستی مدرسه و تاب آوری بود تحلیل داده ها باروش تحلیل کوواریانس انجام شد یافته های بدست آمده نشان داد که درمان شناختی رفتاری در مقایسه با گروه گواه به طور معنی داریباعث افزایش تاب آوری می شوند و همچنین درمان شناختی رفتاری موجب افزایش بهزیستی مدرسه شده است بطورکلی با بکارگیریرویکرد درمان شناختی رفتاری میتوان افزایش بهزیستی مدرسه و تاب آوری موثر باشد