نویسندگان:
شیرین احمدنیا1 ، عباس محمدی2 ، زینب صادقی مزیدی3 .1دانشگاه علامه طباطبائی
2استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد ،رشته مشاوره مدرسه ،دانشگاه پیام نور کیش ،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی مدرسه، افسردگی و اضطراب نجام شد روش پژوهشنیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون، با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان مراجعه کننده به مراکزمشاوره شهر قشم در بازه زمانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۲ بود که توسط روانشناس و روانپزشک تشخیص قطعی اضطراب وافسردگی دریافت کردند ۳۰ نفر به صورت هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه هرگروه ۱۵ نفر قرارگرفتند گروه آزمایش ۱۲ جلسه بصورت دو بار در هفته تحت مداخله درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند ابزار پژوهش پرسشنامه هایبهزیستی مدرسه، اضطراب و افسردگی بود تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس انجام شد یافته های بدست آمده نشان داد که درمانشناختی رفتاری در مقایسه با گروه گواه به طور معنی داری باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شوند و همچنین درمان شناختی رفتاریموجب افزایش بهزیستی مدرسه شده است بطورکلی با بکارگیری رویکرد درمان شناختی رفتاری میتوان گام مهمی در کاهش آسیب هاروانشناختی افسردگی و اضطراب و افزایش بهزیستی گردد