نویسندگان:
منصوره صادقی1 ، عبدالجلیل جنگی زهی2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه پیام نور کرمان کارشناسی ارشد
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ی آموزش ادراکی حسی حرکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اولابتدایی با اختلال نوشتاری انجام شد پژوهش حاضر از نظر هدف کاردی است این پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروهآزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون می باشند جامعه آماری پژوهش حاضر ۲۰۰ نفر از دانش آموزانپایه اول ابتدایی شهرستان سرباز سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند که تعداد ۴۰ نفر از دانش اموزان که دچار اختلالات نوشتاری به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه با روش نمونه گیری دردسترس بین آنها توزیع شد در این پژوهشجهت تحلیل یافته ها از نرم افزار spss و جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که آموزش مهارتهای ادراکی حرکتی موجب بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارایاختلال نوشتاری شده است لذا به مسئولین و معلمان مدارس پیشنهاد می شود از برنامه ی آموزش ادراکی حسی حرکتیجهت حل مشکلات نوشتاری کودکان و در نتیجه کاهش عملکرد تحصیلی آنها استفاده نمایند