نویسندگان:
نیلوفر جلالی مقدم1 ، ملیسا وفائی کیا2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دکتری تخصصی آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: این مقاله به بررسی کاربرد تکنیک ها استراتژی ها و وظایف یادگیری فعال برای تقویت مهارت های خواندن در کلاس زبان می پردازد این مقاله با تکیه بر چارچوب های نظری مانند ساختارگرایی، نظریه طرحواره و نظریه یادگیری اجتماعی، به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه یادگیری فعال باعث افزایش مشارکت دانش آموز، درک مطلب، توسعه واژگان، تفکر انتقادی و مهارت های فراشناختی می شود تکنیک ها و راهبردهای یادگیری فعال عملی، از جمله به روش های مشارکتی و همیار، آموزش متقابل، و خواندن جیگسا مورد بحث قرار می گیرند علاوه بر این استراتژی های توسعه واژگان مانند نقشه برداری کلمات، دیواره های کلمات و حدس زنی متنی بررسی می شوند این مقاله همچنین به وظایف خواندن معتبی مانند محافل ادبیات، تجزیه و تحلیل مقالاتخبری، و خواندن مجلات پاسخگو می پردازد با اجرای این رویکردها، مربیان زبان می توانند یک محیط یادگیری تعاملی ایجاد کنند که تعامل فعال را تقویت می کند و مهارت خواندن را افزایش می دهد