نویسندگان:
غلامعلی قاسمی1 ، علی مختاری2 .1دانشیار حقوق بین الملل، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، قم، ایران.
2کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه ی تحلیل محتوای کتب درسی و نظام آموزش و پرورش، از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده کرده است در این مطالعه ابتدا تاریخچه نظام آموزش پرورش در دوره های مختلف ، تحولات اخیر نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش و پرورش و تحلیل محتوای کتب درسی ، ضرورت و اهمیت انتخاب محتوای برنامه ی درسی ، کلیات تحلیل محتوا، علت های انجام تحلیل محتوای کتب درسی در نظام آموزش و پرورش، نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی بررسی شده است در نتیجه ی این مطالعه ، محتوای آموزشی یکی از ارکان و عناصر اصلی در فرایند یادگیری در نظام آموزشی ، که به منزله حلقه ارتباطی بین اهداف غایی آموزشی است با توجه به پیشرفت سریع و روزافزون علم و دانش ، موضوعات درسی مورد استفاده در مدرسه به سرعت می تواند کارایی و اثرگذاری خود را از دست بدهند؛ بنابراین باید در انتخاب محتوا دقت شود و لازم است محتوا متناسب با تغییرات علم و دانش ، تغییر کند همچنین محتواهای مهم ، کاربردی و مفید در کتاب های درسی لحاظ شوند