نویسندگان:
محمدرضا عابدی1 ، اقدس شکری2 ، سعید فارسی3 .2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3گروه تکنولوژی آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طراحی آموزشی چندرسانه ای مبتنی بر نظریه بار شناختی بر پیشرفت تحصیلی و ابعاد خود پنداره دانش آموزان انجام شد روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ تشکیل دادند که تعداد آنها با رجوع به اداره آموزش و پرورش شهر شیراز حدود ۲۰۰۰ نفر برآورد شده است ۶۰ نفر از دانش آموزان مورد مطالعه ، به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار مورد استفاده در این پژوهش ، پرسشنامه خودپنداره چن و تامپسون و آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم بوده است روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و اهل فن و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی تحلیل کوواریانس یک متغیری و چند متغیری استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش با استفاده از برنامه آموزشی چندرسانه ای مبتنی بر نظریه بار شناختی به دانش آموزان، ۲/۱۵ درصد واریانس پیشرفت تحصیلی و ۹/۱۲ درصد از تفاوتهای مشاهده شده در خودپنداره عمومی ، ۷/۲۰ درصد از تفاوتهای مشاهده شده در خودپنداره آموزشگاهی و ۵/۱۰ درصد از تفاوتهای مشاهده شده در خودپنداره غیر آموزشگاهی را تبیین می کند همچنین آموزش با استفاده از برنامه آموزشی چندرسانه ای مبتنی بر نظریه بار شناختی بر پیشرفت تحصیلی و میزان ابعاد خودپنداره عمومی ، آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی تاثیر معنی دار دارد