نویسندگان:
اسماعیل عبداللهی1 ، هدی روح اللهی ساروکلایی2 .1استادیار، گروه حقوق جزا و جرم شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران dr.abdollahi49@yahoo.com
2کارشناس ارشد هنر اسلامی
چکیده فارسی: موضوع پژوهش تحلیل محتوای کتاب فرهنگ و هنر جدیدالتالیف دوره متوسطه اول به لحاظ کمی وکیفی و محتوایی از نظر دبیران فرهنگ و هنر استان مازندران است این تحقیق به روش توصیفی زمینه یابی است و روش گرد اوری اطلاعات نیز از طریق مطالعات کتابخانه ای ونظر خواهی از دبیران فرهنگ و هنر استان مازندران ، با استفاده از پرسشنامه که روایی و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفته است صورت پذیرفته است جامعه اماری شامل دبیران فرهنگ و هنر استان مازندران می باشند ومورد نمونه کتاب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول می باشد ونمونه اماری نیز بصورت تصادفی از کل دبیران میباشد که برایپایه اول انتخاب وشیوه نمونه گیری نیز در دسترس استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده ها از طریق امار توصیفی که شامل تعداد فراوانی ،محاسبه درصد تجمعی فراوانی ونمودار ستونی می باشد و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ای بوده است و همچنین با ارایه مصادیقی از کتاب فرهنگ وهنرپایه هفتم جدید التالیف می باشد هدف این پژوهش این است کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم متوسطه اول را به لحاظ کمی و کیفی و محتوایی مورد بررسی قرار داده تا چگونگی تالیف کتاب مشخص گردد خلاصه نتایج با توجه به یافته های تحقیق به قرار زیر می باشد: محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم به علایق و نیازهای دانش اموزان توجه داشته و با اهداف اموزشی و زمان و امکانات سیستم آموزشی ، برای تدریس درس فرهنگ وهنر همخوانی دارد ضمنا محتوای کتاب فرهنگ وهنر پایه هفتم با توجه به نیازهای جامعه انتخاب شده است