نویسندگان:
امیر مهریان اصفهانی1 ، صفورا تقوی2 ، زهرا خوشبخت3 ، مهین صمدی کوشکی4 ، فاطمه علیزاده5 ، الهه ایزدیار6 ، فاطمه صمدی کوشکی7 .1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ,واحد قزوین، ایران
2دبیر آموزش و پرورش
3دبیر آموزش و پرورش
4دبیر آموزش و پرورش
5دبیر آموزش و پرورش
6دبیر آموزش و پرورش
7دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق شناسایی رابطه بین دارایی های فکری بر استراتژی مدیریت دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان اسفراین در سال ۱۴۰۱ می باشد تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان اسفراین به تعداد ۲۹۰ نفر تشکیل می دهند حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ، برای ۲۹۰ نفر ۱۶۵ نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها برای متغیر ابعاد مدیریت سرمایه فکری از پرسشنامه استاندارد » مدیریت سرمایه فکری « بنتیس ۱۹۹۸ وبرای سنجش میزان مدیریت دانش نیز از پرسشنامه استاندارد شده »مدیریت دانش « نوناکو ۱۹۹۵ می باشد که قبلا روایی آن مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفته بود و پایایی آن به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های دارایی های فکری و مدیریت دانش به ترتیب مقادیر ۸۲/۰ و ۸۴/۰ بدست آمد که نشان دهنده اعتبار و پایایی پرسشنامه های مذکور بود داده های جمع آوری شده بااستفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق استفاده گردیدو داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار spss نسخه ۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد بین دارایی های فکری و مدیریت دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان اسفراین رابطه مثبت و معنادار وجود دارد بنابراین ، با افزایش دارایی های فکری و ترویج ابعاد آن در اداره آموزش وپرورش شهرستان اسفراین می توان به ارتقای مدیریت دانش کارکنان کمک کرد