نویسندگان:
سهیلا بورقانی فراهانی1 ، محسن خسروی2 ، کاظم آقایی3 ، افشین امیریان فارسانی4 .1استادیار و عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2دکتری مدیریت آموزش عالی، راهبر آموزشی و تربیتی
3دکتری مهندسی کشاورزی، کارمند اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
4ارشد مدیریت فرهنگی، کارمند اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی: هدف اصل این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی با راهبرد کنترل برای مدیریت حل تعارض مدیران دوره متوسطه، از دیدگاه دبیران آموزش وپرورش استان چهارمحال وبختیاری بود فرضیات پژوهش با توجه به سه مولفه ی مهارت ارتباطی کلامی، شنود و بازخورد وراهبرد مدیریت حل تعارض کنترل تدوین شدند روش مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی بوده وجامعه آماری آن شامل ۲۹۰۰ نفر از دبیران استان چهارمحال و بختیاری بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین آنها یک نمونه ۳۴۰ نفری انتخاب گردید ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد، که براساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شدند پرسشنامه مهارتهای ارتباطی ۱۸سوال و پرسشنامه راهبردهای کنترل داری۳۰ سوال بوده است، پرسشنامه ها پس از تعیین روایی محتوایی با تایید مشخصات وصاحب نظران تعیین شد وضریب پایانی آنها به تربیت %۸۱و%۹۲/۸ تعیین گردید نتایج نشان داد بین مهارت شنود توانایی پیش بینی راهبردکنترل را دارد ورابطه معنادار است