نویسندگان:
موسی رشید حفظ آباد1 ، مجتبی شجاع الدین2 ، زهره شارکی باجگیران3 ، بابک حق دوست4 .2مدرس دانشگاه و دبیر شاغل در آموزش و پرورش
3کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
4کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه سیستان و بلوچستان و مدرس دانشگاه
چکیده فارسی: آموزش تلفیقی به عنوان یک رویکرد نوین در حوزه آموزش وپرورش، به منظور توسعه مهارت های شناختی و بهبود عملکرد دانش آموزان موردتوجه قرار گرفته است این رویکرد، الهام گرفته از تجربه های موفق در علوم شناختی و نظریه یادگیری، به دانش آموزان فرصت می دهد تا با استفاده از روش ها و فعالیت های متنوع، مهارت های مختلف را به صورت همزمان و تلفیقی تمرین کنند این رویکرد آموزشی، به عنوان یک راهکار مناسب برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی متنوع دانش آموزان، به ویژه در دوره های تحصیلی پیشرفته و مراحل توسعه شناختی، موردتوجه قرار می گیرد در این مقاله، ما به بررسی اصول و روش های آموزش تلفیقی می پردازیم و نقش آن در توسعه مهارت های شناختی دانش آموزان را بررسی می کنیم با توجه به مزایای فراوان آموزش تلفیقی، این مقاله همچنین به بررسی چالش های پیش روی اجرای این رویکرد و راهکار های ممکن برای مواجهه با آنها می پردازد از جمله چالش های مطرح شده می توان به تامین منابع و فضاهای آموزشی مناسب، طراحی فعالیت های تلفیقی مناسب و ارزیابی عملکرد دانش آموزان در این رویکرد اشاره کرد