نویسندگان:
آریان نادر بیگدیلو1 ، متین ریاحی مهابادی2 ، لیلا احمدی3 ، پریسا محبی چم خرم4 ، ساجده مولوی وردنجانی5 ، علی مسعودی مرغملکی6 .2فارغ التحصیل کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ، فرخشهر
3فارغ التحصیل کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر ، شهرکرد
5دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر ، شهرکرد
6فارغ التحصیل کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فرخشهر
چکیده فارسی: کتاب درسی جزء مهم ترین و پرکاربردی ترین رسانه های آموزشی میباشد این رسانه شامل بخش های مهمی از جمله نوشته ها، تصاویر و تمرین هایی است که در راستای تحقق هدف های کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند هدف از این پژوهش تعیین میزان فعال یا غیر فعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی چاپ ۱۳۹۹ می باشد و پاسخ به این پرسش که آیا محتوای این کتاب می تواند دانش آموزان را به طور فعال در یادگیری درگیر کند؟ یا خیر؟ در تحقیق حاضر روش پژوهش، روش ویلیام رومی که ماهیت آن تحلیل محتوا است و روشی کمی میباشد جامعه آماری کتاب مطالعات ششم ابتدایی چاپ ۱۳۹۹ است مطابق با روش ویلیام رومی برای تحلیل متن ۱۰صفحه از کتاب درسی، برای تحلیل تصاویر، ۱۰ تصویر و برای تحلیل سوالات ۱۰ سوال به صورت تصادفی انتخاب شده است با توجه به نتایج به دست آمده ؛ در قسمت متن کتاب بیشتر به بیان مطالب علمی پرداخته شده است و از دانش آموزان میخواهد تا مطالب را حفظ کنند و تصاویر و سوالات کتاب به صورت فعال هستند