نویسندگان:
فرزاد بزرگی1 ، محی الدین محمدخانی2 ، سعیده قادری3 .2استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز جوانرود، کرمانشاه، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز جوانرود، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر سرزندگی تحصیلی اجتناب تجربی و مهارت فراشناختی در دانش آموزان دختر انجام شد پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان جوانرود در سال تحصیلی ۱۴۰۱ بود، که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۳۰ دانش آموز انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه مساوی ۱۵ نفری جایگزین شدند برای گردآوری داده ها از پرسش نامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین ،چاری ۱۳۹۱ پرسشنامه پذیرش و عمل هیس و همکاران ۲۰۰۴ و پرسش نامه حالت فراشناخت اونیل و عابدی ۱۹۹۶ استفاده شد برای تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی آنالیز کووار یانس استفاده شد افراد گروه آزمایش برنامه آموزش تئوری انتخاب را طی به صورت جلسات هفتگی و هر جلسه به مدت ۱ ساعت دریافت کردند اما برای افراد گروه کنترل این برنامه آموزشی اجرا نشد برای تحلیل از نرم افزار آماری ۲۶ SPSS استفاده شد و سطح معناداری نیز ۰/۰۵ در نظر گرفته شد نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب بین میانگین نمره سرزندگی تحصیلی ۶۹/۳۰۵، ۰/۰۵>P و ۰/۶۹ = Eta و مهارت فراشناختی ۲۵/۰۶۴ F، ۰/۰۵>P و ۰/۵۹=Eta در آز مودنیهای دریافت کننده برنامه آموزش تئوری انتخاب در مرحله پس آزمون نسبت به آزمودنیهای گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشته است همچنین نتایج تحلیل کووار بانس حاکی از آن بود که بین میانگین نمره اجتناب تجربی آزمودنیهای دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است ۵۵/۲۰۷ F، ۰/۰۵>P و ۰/۶۲=Eta