نویسندگان:
فاطمه وجدانی1 ، پروانه رحمانی2 .1دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
2مربی پیش دبستانی مرکز یحیی آباد فاطمیه ، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
چکیده فارسی: هویت ملی ایرانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، ترکیبی از سه بعد هویت اسلامی ، هویت ایرانی و هویت متجددانه می باشد که می تواند موجبات همبستگی ملی را در میان دانش آموزان فراهم نماید که در این میان ، هویت اسلامی از تاکید بیشتری در این سند برخوردار است پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیب شناسی هویت اسلامی درکودکان پیش دبستان برمبنای سندتحول بنیادین انجام شده است روش پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ایی و اسنادی با استفاده از مطالعه ی مقاله های مرتبط جمع اوری شده است مهم ترین آسیبی که در فرایند شکل گیری هویت اسلامی کودکان پیش دبستان برمبنای سندتحول بنیادین وجودارد می توان به آسیب های مختلف مربوط به خانواده، محیط آموزشی و فضای مجازی و وجود سیستمی با ساختارمساله زا اشاره کرد در زمینه خانواده، مهمترین آسیب ها کمرنگ شدن آداب و مناسک دینی در خانواده وبرداشت ناصحیح والدین از مفهوم روشنفکری و همچنین مادیگرایی افراطی خانواده ها وکاربست شیوه های فرزندپروری نامناسب و مغایر با آموزههای اسلام وجایگزینی رذایل به جای فضایل در خانواده هستند در زمینه محیط آموزشی ، آسیبهای روش شناختی در آموزش قرآن و معارف اسلامی وآسیب های مفهومی و القای تصورات اشتباه پیرامون اسلام به نوآموزان ونامناسب بودن صلاحیت های برخی از مدیران و مربیان و آسیب های فرا سازمانی هستند در زمینه فضای مجازی و رسانها، آسیب های مربوط به بازیهای رایانه ای و دستگاه تلفن همراه، آسیب های مربوط به کانالهای تلوزیزیونی وماهوارها و شبکه های اجتماعی و عدم نظارت والدین برفعالیتهای کودکان در دنیای مجازی هستند درزمینه وجود سیستمی با ساختار مساله سازمهمترین آسیب ها ناهماهنگ بودن طرحها و اقدامات اجرایی در آموزش و پرورش توقف طرح اموزش شنا و عدم انطباق سیاست هاو اهداف کنونی نارسائی در فرآیند تولیدات آموزشی وهمچنین نبود نظام ارزیابی و کنترل محصول آموزش هستند