نویسندگان:
عباس خدابنده اویلی1 ، فائزه ضیائی2 ، فاطمه امیری نیا3 .1کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ،گرایش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ،گرایش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر
چکیده فارسی: هدف از مطالعه حاضر ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب فارسی ششم ابتدایی براساس پنج شاخص سنجش خوانایی فلش،گانیگ فوگ،مگ لافلین،فرای،پاور و سامنر وکرل می باشد برای اجرای این روش های فلش،گانیگ فوگ،مگ لافلین،پاور و سامنر وکرل ، محتوای کتاب درسی به سه بخش تقسیم و از هر بخش به صورت تصادفی یک درس انتخاب گردیده و از ابتدا بین صد کلمه انتخاب شده و مورد تحلیل قرار گرفته اما در روش فرای محققین محتوای کتاب را به سه بخش تقسیم و از هر بخش یک درس را به صورت تصادفی انتخاب و در ابتدای هر درس انتخاب شده ده جمله متوالی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت تحلیل های صورت گرفته نشان دهنده ی این است که اولا اصل سادگی به دشواری در تنظیم محتوای مطالب کتاب حاضر رعایت نشده است ثانیا قدرت خوانایی،سطح کلاسی،سطح سنی نسبت به کلاس ششم تناسب ندارد