نویسندگان:
مطهره حمزه رباطی1 ، صفیه جانبازلیلی2 ، فرشته گل پروری3 ، عباس صادقی4 .1گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
4آموزش وپرورش دانشجوی موسسه آموزش عالی کوشیار
چکیده فارسی: پژوهش حا ضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اساس رویکردتوانایی محور بر کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان دوره متوسطه دوم اجراشد عملیات پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون بود جامعه آماریشامل دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان لنگرود به تعداد ۶۰۰ نفر که درسال تحصیلی ۹۹ ۹۸ مشغول به تحصیل بودند از این تعداد ۸۰ نفر با ا ستفاده از روشنمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان گروه های کنترل و آزمایش انتخاب شدند برایسنجش متغیر پژوهش از پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران ۲۰۰۵ استفاده شد ودانش آموزان گروه آزمایش در ۷ جلسه ۷۰ دقیقه ای مهارت حل مسئله را آموزش دیدند داده ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند نتا یج نشان داد کهمداخله حل مسئله بر هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان گروه آزمایش موثر بودهاست بنابراین می توان اذعان دا شت که آموزش مهارت حل مسئله می تواند به عنوان یکروش مداخله ای موثر بر کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد