نویسندگان:
زهره عابدی کرجی بان1 ، یاسر مالکی2 ، زهرا دشت لعلی3 .2کارشناس ارشد دانشکده مدیریت ، واحد دهاقان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ، ایران
3استادیار دانشکده مدیریت ، واحد دهاقان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر ابعاد ظرفیتهای بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت سنجش بازار و قابلیت مدیریت برند انجام گرفته است نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش همبستگی ۔ پیمایشی می باشد، جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان بیمه ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که بر اساس آماری که در سال ۱۴۰۰ از این سازمان گرفته شده تعداد جامعه آماری پژوهش ۱۷۳ نفر بوده که کلیه افراد سازمان از طریق روش تمام شماری به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد که بعد از توزیع پرسشنامه تعداد ۱۷۳ عدد پرسشنامه به صورت صحیح تکمیل و بازگشت شد برای تحلیل داده های جمع آوری شده، جهت پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقادیر این آمار برای همه از ۰/۸ بیشتر است و در نتیجه پرسشنامه دارای پایایی موردنظر می باشد تجزیه وتحلیل فرضیه ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و ۸ Lisrel انجام پذیرفت که یافته های تحقیق نشان می دهد سرمایه انسانی بر ابعاد ظرفیت های بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت سنجش بازار و قابلیت مدیریت برند به میزان ۶۴ درصد اثر مثبت دارد بدین ترتیب به بیمه ایران پیشنهاد می شود سرمایه انسانی را به عنوان منبعی استراتژیک در جهت دستیابی به ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد برتر در بازاریابی تقویت و توسعه بخشند