چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بازنگری طرح ارزشیابی تو صیفی و تدوین الگویی جایگزین جهت ارتقای روند اجرا و اثربخشی آموزشبه رشته تحریر درآمد پژوهش از نوع مطالعه کیفی است که با استفاده ازنظریه برخاسته ازداده ها اجرا گردید جامعه پژوهششامل مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر قم بودند و ازطریق نمونه گیری هدفمند تعداد سیزده نفر مورد مصاحبه عمیقنیمه ساختاریافته قرار گرفتند یافته ها پس از استخراج کدهای مفهومی و حذف کدهای مشترک، شامل شناسایی عواملمرتبط با ارزشیابی توصیفی در سه مولفه اصلی دسته بندی شدند که مولفه های اصلی عبارت بودند از شایستگی حرفه اییمجریان، زیرساخت های اجرای ارزشیابی و نظارت براجرای ارزشیابی در پایان بر اساس مقوله های استخراج شده از مصاحبهالگوی پیشنهادی در چهارده بعد تدوین گردید یافته ها نشان دادند که احتمالا موثرترین عوامل به ترتیب: شایستگی معلمان،میزان هماهنگی بین زیرساخت ها، انتظارات و نوع نظارت صحیح بر اجرای طرح بود