نویسندگان:
علی پیرانی شال1 ، پوران رضایی چوشلی2 .1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی ایران تهران
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی: عنوان ویترین کار پژوهشی محسوب میشود و مان ند کالایی که در ویترین مغازه قرار میگیرد، باید ویژگی جذب مخاطب را داشته باشد، زیرا نخستین قسمتی از پژوهش است که توجه خوان نده را به خود معطوف میکند و او را ترغیب میکند تا به خواندن این پژوهش ادامه دهد، یا نه عنوان پایان نامه، برچسبی است که دانشجو با آن افکار و اندیشه ی پژوهشی خود را به نمایش میگذارد گستره ی عنوان پایان نامه باید آنقدر محدود باشد که تنها محتوای پایان نامه را شرح دهد و متغیرهای اصلی پژوهش را در خود بگنجاند و درعین حال نامفهوم نباشد زیرا به مثابهی هویت و شناسنامهی هر پژوهشی است پژوهشگران در این پژوهش در نظر دارند با بیان بزرگترین آسیبهاییکه عنوان پایان نامه ها و رساله های رشتهی زبان و ادبیات عربی در ایران با آن مواجه هستند، گامی موثر در جهت افزایش کیفیت پایان نامه ها و رساله های این رشته، بردارند و با بیان این آسیبها، دانشجویان ورودی جدید با علم و آگاهی بیشتری، موضوع کار پژوهشی خود را انتخاب کن ند در این پژوهش، ازآنجایی که پژوهشگران به تحلیل عینی محتوای پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و رساله های دکتری پرداخته اند، روش تحقیق کیفی از نوع مطالعه موردی میباشد براساس یافته های پژوهش، مهمترین آسیب های عنوان پایان نامه ها و رساله های دکتری رشتهی زبان و ادبیات عربی، طولانی بودن و نامفهوم بودن عنوانها و گستردگی محدوده ی پژوهش، مشخص نبودن رویکرد پژوهشی کار و مشخص نبودن بازه زمانی پژوهش، در عنوان بود خلاقیت داشتن دانشجویان برای ایجاد نوآوری در انتخاب موضوع و انتخاب عنوان و همچنین حمایت بیشتر گروه و دانشکده از پایان نامه ها و رساله های برتر در این رشته میتواند برخی از این آسیبها را از بین ببرد