چکیده فارسی: فراتر از دانش و مهارت، در فرایند انجام پژوهش های پایان تحصیلات تکمیلی، انگاره ها نقش ایفا می کنند انگاره ها نقاشی ها ی ذهنی افراد از امور مختلف هستند که بر ابعاد مختلف نظری و عملی موثر واقع می شوند انگاره های دانشجو از پایان نامه و رساله، خود، استاد راهنما و مشاور، استاد داور و جلسه دفاع و مقاله مستخرج از پایان نامه، از جمله انگاره های تاثیرگذار بر جهت گیری و عملکرد دانشجو در راستای انجام پژوهش پایانی تحصیلات تکمیلی است همچنین استادان راهنما، مشاور و داور ممکن است از خود، یکدیگر، پژوهش، نقشی که در فرایند پژوهشی دارند و انگاره هایی سازنده یا مخرب داشته باشند شناسایی و برشمردن رایج ترین انگاره ها، به عطف توجه به آنها و تاثیرشان منجر م یشود وجود انگاره های مخرب پژوهشی، راه را بر بهره وری می بندد بازانگاری و اصلاح انگاره های مخرب از ضروریات دستیابی به اهداف پژوهشی است آگاهی به چیستی انگاره ها، کشف و شناسایی انگاره های افراد تاثیرگذار در پژوهش دانشجو و استادان و سنجش آنها، گام پیشین و ضروری در جهت اصلاح و بازانگاری است