نویسندگان:
علی قلی زاده1 ، عالیه بیدی2 ، مرضیه حیاتی3 ، راضیه جوادپور4 .1مدرس آموزش و پرورش اسفراین
2مدرس آموزش و پرورش اسفراین
3مدرس آموزش و پرورش اسفراین
4مدرس آموزش و پرورش اسفراین
چکیده فارسی: هدف ازاین تحقیق شناسایی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با مدیریت دانش دراداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی درسال 1395 می باشد تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی توصیفی پیمایشی و ازنوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداره کل اموزش و پرورش خراسان شمالی به تعداد 290 نفر تشکیل میدهند حجم نمونه مطابق با جدول مورگان برای 290نفر 165نفر براورد گردید و به شیوه نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند ابزار گرداوری داده ها برای متغیر ابعادمدیریت سرمایه فکری ازرپرسشنامه استاندارد مدیریت سرمایه فکری بنتیس 1998 و برای سنجش میزان مدیریت دانش نیز ازپرسشنامه استاندارد شده مدیریت دانش نوناکو 1995 می باشد که قبلا روایی آن مورد تایید اساتید و خبرگان قرارگرفته بود و پایایی آن به کمک روش ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه های مدیریت سرمایه فکری و مدیریت دانش به ترتیب مقادیر 0/82 و 0/84 بدست آمد که نشان دهنده اعتبار و پایایی پرسشنامه های مذکور بود داده های جمع اوری شده بااستفاده ازازمون های اماری همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق استفاده گردید و دادههای جمع اوری شده به کمک نرم افزار spss نسخه 20 موردتجزیه و تحلیل قرارگرفته نتایج نشان داد که بین مدیریت سرمایه فکری و مدیریت دانش دراداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد بنابراین با افزایش مدیریت سرمایه فکری و ترویج ابعادآن دراداره کل اموزش و پرورش خراسان شمالی میتوان به ارتقای مدیریت دانش کارکنان کمک کرد