چکیده فارسی: شایسته و ضروری است در حوزه رشد و توسعه کشور، ارزشمندسازی پایان نامه ها و رساله های علمی درسطوح مختلف به صورت «مسئله محور» نگارش یابند لازمه تحقق این مهم و بروز و ظهور آن در عرصه هایمختلف علوم انسانی، تجربی، مهندسی و ، در گرو توجه جدی دستگاه ها و نهادهای آموزش عالی کشور وبازنگری در شیوه ها و فرایند تدوین پایان نامه ها است در حالی که کلید حل گره های علمی و عملی، درپژوهش های «مسئله محور» نهفته است، به نظر میرسد کم توجهی و یا غفلت به «مسئله محور» بودن، ریشه درروشن نبودن مفهوم، ارکان و تمایزهای «مسئله محور» و ندیدن تفاوت آن با «تقاضا محور» و «موضوع محور»دارد؛ در نتیجه موجب خلط میان آنها و به اشتباه، یکی دانستن این سه می باشد بدین جهت در مقاله پیش رو،ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر به «مسئله محور» بودن پایان نامه ها و رساله ها، به تبیین مفهوم شناسی آنپرداخته و به این نتیجه رسیده است، در صورتی می توان پژوهشی را «مسئله محور» دانست که از هنگام تبدیلشدن مشکل به مسئله و نقش بستن مسئله در ذهن پژوهشگر، به تجزیه، تحلیل و مطالعات در اطراف آنپرداخته و ذهن پژوهشگر همواره به دنبال یافتن روش حل آن باشد