نویسندگان:
راشن عبداللهی1 ، وحیده السادات فرخجسته2 ، حاجیه رجبی فرجاد3 .1استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف «بررسی اثربخشی ایفاي نقش با اجراي سناریوي ارتقاء مهارت هاي ارتباطی در کنترل خشم پلیس» انجام گرفته است روش پژوهش نیمه آزمایشی 60 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین به روش نمونه گیري در دسترس بود که در دو گروه آزمایشی 30 و کنترل 30 نفر تقسیم شدند براي گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقه اي آموزش مهارت هاي ارتباطی به مدت 8 هفتهبرگزار شد و گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخله روانشناسی دریافت نکردند شرکت کننده ها توسط مقیاس کوئین دام 2004 و مقیاس مهارت کنترل خشم اسپیلبرگر 1996 سنجیده شدند، نتایج تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداري بین دو گروه آزمایش در مهارت هاي ارتباطی و کنترل خشم در مرحله پس آزمون وجود دارد نتایج نشان داد که آموزش مهارت هاي ارتباطی؛ توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرآیند ارتباط، ارتباط توأم با قاطعیت و همچنین با شاخص کلی بیان خشم تأثیر مثبت دارد P<0/05 بر اساس شواهد پژوهش می توان از این برنامه آموزشی به منظور ارتقاء مهارت هاي ارتباطی و کنترل خشم پلیس در تعامل با مردم استفاده کرد